Att komma igång med Trialy

Alla forskningsprojekt är olika. Därför är vi alltid noggranna med att anpassa våra rekryteringsprojekt efter era behov, så att ni får det ni behöver utan att betala för mycket. Så här går det till.
Samla information
Vi inleder alla samarbeten med en informationsinsamling. Detta är för att avgöra om vår tjänst passar för era behov, för att kunna strukturera upp rekryteringsprocessen samt beräkna ett pris för projektet.
Projektförslag
Vi arbetar utifrån projekt. Detta innebär att vi gör en uppskattning på hur många intresseanmälningar vi bedömer behövs för att fylla studiens urvalskvoter, och erbjuder ett pris och en tidsram för detta. Till skillnad från traditionell annonsering, där den enda garantin är att visst antal personer kommer att se annonsen, betalar ni hos Trialy enbart för de personer som anmäler intresse till studien och uppfyller kriterier för att delta.
Start!
När projektförslaget är godkänt tar vi fram annonsmaterial utifrån era önskemål. Därefter startar vi annonseringen, och ni når intresseanmälningarna via en säker inloggning ni tilldelas. Därefter kontaktar ni själva forskningspersonerna enligt studiens protokoll.
Representativitet
Inom forskningen är det viktigt att forskningsurvalet är representativt. Det här lyckas tyvärr inte alltid – till exempel är 7/10 som deltar i psykologistudier psykologistudenter själva. Därför arbetar vi med att öka representativiteten, t.ex. med ålder & kön. På så sätt motsvarar era urval verkligheten, och era forskningsresultat blir pålitligare.
Datasäkerhet
Trialy är SSL-certifierad, vilket innebär att den uppfyller de säkerhetskrav som ställs för att upprätta en krypterad koppling mellan hemsida och webbläsare. Dessutom är all data om försökspersoner på Trialy.se krypterad och skyddad mot tredje part.
GDPR
Att ta ansvar för data och integritet är viktigt för oss. Därför följer alla Trialys processer Dataskyddsförordningen (GDPR). Säkert för er, säkert för era försökspersoner. I vår personuppgiftspolicy finns allt du behöver veta om hur vi hanterar data.

Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat frågor vi ofta får av forskare som använder vår tjänst
Trialy är tjänsten som innehåller allt för rekryteringsfasen till forskningsstudier. Vi delar upp rekryteringsprocessen i tre enkla steg!
  1. Genom annonser på Trialy.se, sökmotorer och sociala medier når vi ut till era målgrupper och skapar engagemang kring er studie.
  2. Med smarta formulär samlar vi in intresseanmälningar för studien. Med hjälp av algoritmer sållar vi sedan fram de som uppfyller alla kriterier för att delta i er studie.
  3. Ni får tillgång till en säker databas där vi samlar kontaktuppgifter till de som vill och kan delta i er studie. Allt ni behöver göra är att kontakta och boka in!
Trialy vänder sig till alla som arbetar med någon typ av forskning som är i behov av forskningsspersoner eller patienter. Vi hanterar rekryteringen till såväl psykologi- och kostexperiment på universitetsnivå som läkemedelssponsrade kliniska studier. Vem i organisationen som tar kontakt med oss varierar. Vi har kontakt med både forskningssköterskor som vill hitta nya sätt att sköta rekryteringen och enhetschefer & CRAs som är oroliga över en vad en misslyckad rekryteringsfas skulle innebära för kliniken eller företaget.
  • Vi sköter den mest krävande delen av rekryteringen - att nå ut till patienter, forskningspersoner och deltagare!
  • Vi skapar struktur i rekryteringsprocessen vilket underlättar planering & resurshantering. Det minskar kraftigt risken för fördröjd publikation & missade deadlines.
  • Rådgivning kring rekrytering och kommunikation till forskningspersoner och patienter i forskning.
    Trialy AB drivs av Adam Hultin. Vi har ett nätverk av konsulter inom olika områden till vårt förfogande, och har stöttats finansiellt av LU Innovation.
Vi visar annonser för er forskningsstudie i sökmotorer & sociala medier. Vi arbetar främst med Google, Facebook och deras nätverk, men anpassar kanaler efter den målgrupp ni behöver nå ut till. Utöver detta annonserar vi även i våra egna kanaler. Med en stor variation kan vi säkerställa att ni fyller era urvalskvoter. Därför täcks våra projekt alltid av resultatgaranti - ni betalar när vi levererar.
Varje år omfördelar organisationer och företag resurser från traditionell till digital annonsering. Om målet att rekrytera forskningspersoner är digital annonsering det mest effektiva alternativet - Trialy är upp till 8 gånger så kostnadseffektivt jämfört med annonser i tryckt press.
  • Vi visar annonser för de som är intresserade av er studie. På så sätt behöver ni aldrig mer betala för annonsvisningar som inte genererar resultat.
  • Tröskeln från annons till att anmäla intresse är lägre - när en användare ser en annons för studie är han eller hon ett klick ifrån ett anmälningsformulär.
  • Större möjlighet att styra flödet av forskningspersoner. Om ni under en tid inte har möjlighet att hantera flödet av forskningspersoner kan vi pausa annonseringen för att sedan återuppta när ni önskar.
GDPR (Dataskyddsförordningen) trädde i kraft 25e maj 2018 och innebär ett ökat ansvar för för företag och organisationer som hanterar data. Trialy är GDPR-compliant, vilket bland annat innebär att vi alltid använder tydliga och informerade samtycken, krypterar all känslig data och har en transparent personuppgiftspolicy. Har ni frågor kring hur vi följer GDPR inom specifika områden eller behöver råd kring hur ni bör anpassa er rekrytering till GDPR är ni alltid välkomna att kontakta oss!
Vi på Trialy har egna avtal med våra användare (forskningspersoner), vilka inte är kopplade till det avtal som skrivs mellan forskningsperson och forskargrupp. Detta innebär att vi står utanför sekretessen och tar inte del av data kring vilka som går vidare för att delta i studien och inte. Vi levererar en färdig lista med intresserade forskningspersoner och överlåter forskningen till er!
Trialy är en annonseringstjänst, och kan jämföras med att använda annonser i andra medium. Ofta finns det i etikansökan en annonstext som godkänts och det är denna text vi utgår ifrån när vi utformar våra digitala annonser för er studie. Innan någon annonsering startar får ni godkänna allt material, för att ni ska känna er trygga och ha kontroll över all kommunikation som sker.!
Hittar du inte svar till din fråga? Ställ den här, och vi återkommer till dig så snart som möjligt!